Prawo gospodarcze

CZYM JEST UMOWA B2B?

12.02.2025

Umowa o współpracy B2B jest rodzajem współpracy na zasadzie Business-to-Business. Swoją nazwę zawdzięcza właśnie temu rozwinięciu z języka angielskiego. W tłumaczeniu na język polski, można wskazać, że Umowa Business to Business, to inaczej umowa dotycząca relacji między przedsiębiorstwami. Umowa B2B polega więc na współpracy między przedsiębiorcami, firmami.

Stronami takiej umowy mogą być zarówno spółki akcyjne bądź spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, jak również jednoosobowe działalności gospodarcze. Struktura Umowy Business-to-Business opiera się bowiem na tym, iż strony umowy są podmiotami gospodarczymi. Do umowy B2B znajdzie zastosowanie nie kodeks pracy, a kodeks cywilny. Poniżej dowiesz się, jakie wady i zalety ma umowa B2B, co może być przedmiotem takiej umowy, a także o czym warto pamiętać przy umowie B2B.

CZYM JEST UMOWA B2B

Spis treści:
1. WADY I ZALETY UMOWY B2B
2. STRONY UMOWY B2B
3. CO MOŻE BYĆ PRZEDMIOTEM UMOWY B2B?
4. CZY DO ZAWARCIA UMOWY B2B TRZEBA MIEĆ ZGŁOSZENIE DZIAŁALNOŚCI?
5. UMOWA O PRACĘ A UMOWA B2B – RÓŻNICE UMOWY O PRACĘ A B2B, WADY I ZALETY KONTRAKTU B2B
6. O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ W UMOWIE B2B?
7. JAKIE CECHY UMOWY B2B DECYDUJĄ O TYM, ŻE UMOWA NIE STANOWI UMOWY O PRACĘ?
8. KIEDY WARTO PRZEJŚĆ Z UMOWY O PRACĘ NA KONTAKT B2B?
9. CZY JEDNAK ZASTĄPIENIE UMOWY O PRACĘ UMOWĄ CYWILNOPRAWNĄ, CZYLI B2B, WIĄŻE SIĘ Z SAMYMI KORZYŚCIAMI?
10. POMOC PRAWNIKA W UMOWIE B2B

 

WADY I ZALETY UMOWY B2B

Jedną z najczęściej wymienianych zalet w umowach B2B (kontrakt B2B) jest jej ekonomika. Przykładowo, pracownik zatrudniony na umowie o pracę na etacie, bywa dużym obciążeniem finansowym dla pracodawcy. Wynika to z tego, iż pracodawca ponosi wysokie koszty składkowe i podatkowe z takiego tytułu. Przy umowie B2B nie musi się martwić o powyższe kwestie.

W związku z powyższym, pracodawca jest w stanie zaoferować pracownikowi wyższe wynagrodzenie i tak się w praktyce często dzieje. Inne zalety, wymieniane przy umowach B2B to między innymi możliwość odliczania kosztów, a także elastyczność czasu pracy.

Wśród wad umów B2B, nierzadko wymienia się brak ochrony wynikającej z kodeksu pracy. Biorąc pod uwagę, iż umowa B2B jest umową, którą nie reguluje kodeks pracy, to nie znajdzie on tutaj zastosowania. Nie ma w takiej sytuacji bowiem stosunku pracy i relacji pracownik – pracodawca. Umowa B2B nie gwarantuje  z góry szerokiego wachlarza praw, chociażby takich jak urlop wypoczynkowy czy ochrona swojego zatrudnienia w poszczególnych sytuacjach, a także ochrona socjalna, która na wypadek losowych sytuacji życiowych, bywa przydatna.

Będąc na umowie B2B, należy samodzielnie zadbać o księgowość, podatki, składki, odprowadzanie wszelkich wymaganych należności. Niektórzy ocenią to jako wadę, a inni jako zaletę i skutek uboczny samodzielności, która idzie w parze z umową Business-to-Business.

Z kolei umowa o pracę posiada wiele zalet, takie jak zagwarantowane świadczenia socjalne, prawo do urlopu, a także stabilność zatrudnienia. Kodeks pracy jest ustawą, która gwarantuje wiele praw pracownikowi i chroni go. W przypadku wad, przy umowie o pracę podkreśla się brak elastycznego czasu i miejsca pracy. Niektórzy również wskazują mniejsze możliwości finansowe.

STRONY UMOWY B2B

Zazwyczaj stronami umowy B2B są dwie niezależne jednostki. Są to jednostki biznesowe. Pierwszą z nich jest na przykład osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, a druga z nich to inna firma zamawiająca daną usługę. Może nią być jednoosobowa działalność gospodarcza lub spółka.

CO MOŻE BYĆ PRZEDMIOTEM UMOWY B2B?

Przedmiotem umowy B2B może być tak naprawdę bardzo różnorodny katalog usług lub produktów. Umowa B2B polega na tym, iż jedna strona świadczy usługi lub dostarcza produkty, a druga za świadczenie tych usług lub produktów płaci wynagrodzenie. Dużą ilość umów B2B oraz wzrost jej popularności, obserwuje się w branży IT. Należy mieć na względzie, że umowy B2B mogą mieć bardzo różną formę i zawierać odmienne warunki współpracy, które są często efektem negocjacji poczynionych pomiędzy stronami umowy. Dlatego też konstruowanie umowy B2B nie należy do najłatwiejszych zadań. Błędy umowy B2B pojawiają się niejednokrotnie. Podpisanie umowy B2B powinno być poprzedzone dogłębną weryfikacją jej poprawności.

CZY DO ZAWARCIA UMOWY B2B TRZEBA MIEĆ ZGŁOSZENIE DZIAŁALNOŚCI?

Należy pamiętać, że umowa B2B jest umową o charakterze biznesowym, pomiędzy dwoma firmami. W związku z powyższym, przejście na umowę B2B wymaga założenia własnej działalności gospodarczej.

Centralna Ewidencja i informacja o Działalności Gospodarczej jest rejestrem przedsiębiorców, którzy działają w Polsce w formie jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółek cywilnych. Z kolei KRS jest Krajowym Rejestrem Sądowym, w ramach którego jesteśmy w stanie zweryfikować spółki.

UMOWA O PRACĘ A UMOWA B2B – RÓŻNICE UMOWY O PRACĘ A B2B, WADY I ZALETY KONTRAKTU B2B

Umowa B2B, nie ulega wątpliwości, że wymaga większej odpowiedzialności i samodzielności w zakresie finansowym i podatkowym. Nie mają do niej z góry zastosowania przepisy, które są zagwarantowane kodeksem pracy. Będąc na umowie B2B, należy samemu zadbać o księgowość, składki, podatki i finanse. Pracownik jest samodzielnie odpowiedzialny za te wszelkie rozliczenia. Co do zasady, będąc na umowie B2B, otrzymuje się większą elastyczność czasu pracy i niezależność. Dodatkowo korzyści umowy B2B niejednokrotnie wiążą się z wyższym wynagrodzeniem „na rękę”, co stanowi główne zalety umowy B2B. Znaczenie umowy B2B pod tym względem rośnie na popularności.

Niemniej jednak, osoby, które preferują stabilniejszy tryb życia, podległość pracodawcy, wygodę w zakresie braku samodzielnej księgowości, będą skłaniać się w stronę umowy o pracę. Należy mieć na względzie, iż pracownik zatrudniony na umowie o prace, posiada z góry zagwarantowane prawa, objęte kodeksem pracy, chociażby takie jak urlop wypoczynkowy, urlop okolicznościowy bądź zwolnienie lekarskie. W przypadku umów B2B ustanawiane są przerwy w świadczeniu usług, a sama gwarancja powyższych urlopów nie obowiązuje. Umowa o pracę ustanawia relację pracowniczą i zapewnia większą ochronę dla pracownika, z kolei w umowie B2B takiej relacji jest brak, gdyż strony nie są złączone stosunkiem pracy, a większe ryzyko ponoszą obie strony umowy.

O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ W UMOWIE B2B?

Przy rozważeniach dotyczących wyboru umowy, warto pamiętać, że umowa B2B jest umową, w której otrzyma się wynagrodzenie netto, z którego to należy opłacić wymagane należności, tj. składki i podatki. Przy negocjacjach, osoby często o tym zapominają. Innym aspektem, który jest kluczowy w przypadku sporządzania umowy B2B, jest szereg postanowień, na które należy uważać. Zaliczamy do nich na przykład kary umowne, postanowienia które wskazują na stosunek pracy, niewłaściwie określony zakaz konkurencji, brak równowagi stron, za szeroka odpowiedzialność. Pomimo szerokich możliwości, jakie daje nam tak zwana swoboda kształtowania umów, to należy pamiętać, iż wciąż istnieją pewne granice, których należy się trzymać. Biorąc pod uwagę możliwość prowadzonych negocjacji oraz próbę zawarcia w umowie elementów, które będą jak najbardziej przez strony pożądane, najczęściej obserwuje się zabezpieczenie takich sfer jak warunków płatności, poufność informacji, ewentualnie umowy powierzania danych osobowych, regulacje dotyczące własności intelektualnej.

skontaktuj się z kancelarią UMÓW SIĘ NA SPOTKANIE KANCELARIA ADWOKACKA

JAKIE CECHY UMOWY B2B DECYDUJĄ O TYM, ŻE UMOWA NIE STANOWI UMOWY O PRACĘ?

W przypadku Umowy Business to Business (B2B) nie występuje podporządkowanie się pracownika pracodawcy. Błędem jest więc kierownik w umowie B2B. Strony powinny być w zasadzie równe. Umowa B2B ma elastyczny czas i miejsce pracy. Nie ma więc tutaj sztywnej, 8-godzinnej rutyny etatowej, odbywanej w jednym miejscu pracy ze stałym podporządkowaniem. Stanowiłoby to bowiem kolejny błąd. Osoba wykonująca obowiązki w ramach umowy B2B, wykonuje je w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Bez takiej działalności, formułowana umowa byłaby błędna. O tym, czy strony łączy umowa o pracę, czy też cywilnoprawna, decyduje także wola osób podpisujących takie kontrakty i to również zostało potwierdzone tezą orzeczniczą. Nie należy jednak bagatelizować treści umowy, gdyż liczy się zawartość umowy B2B w bardzo dużym stopniu. Zawartość umowy B2B powinna odzwierciedlać wolę stron. Decydując się na umowę B2B, warto o tym pamiętać.

KIEDY WARTO PRZEJŚĆ Z UMOWY O PRACĘ NA KONTAKT B2B?

Wiele osób zastanawia się, kiedy warto przejść z umowy o pracę na kontrakt B2B. Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. Każdorazowo należy rozpatrywać tą problematykę w stosunku do indywidualnej sytuacji. W zależności od tego, jakie są nasze priorytety, jaki styl życia chcielibyśmy prowadzić oraz przede wszystkim jak chcielibyśmy pracować, zależy to, jaka forma współpracy by nas interesowała. Umowa B2B byłaby najlepsza dla osób, które nie przywiązują dużej uwagi do stabilności w zatrudnieniu i preferują bardziej elastyczną formę czasu i miejsca pracy. Z kolei umowa o pracę byłaby najlepsza dla kogoś, kto preferuje stabilne zatrudnienie i istotna jest dla tej osoby ochrona wynikająca z kodeksu pracy.

CZY JEDNAK ZASTĄPIENIE UMOWY O PRACĘ UMOWĄ CYWILNOPRAWNĄ, CZYLI B2B, WIĄŻE SIĘ Z SAMYMI KORZYŚCIAMI?

Przejście z umowy o pracę na kontrakt B2B jest znaczącą zmianą. Nie można tej zmiany jednak określać jako wiążącej się z samymi korzyściami. Zarówno umowa o pracę, jak również umowa B2B mają swoje wady i zalety, wymienione powyżej. W związku z tym, nawet umowa B2B ma swoje obciążenia i wady, które dla niektórych mogą stanowić niedogodności, a dla innych nie będą żadnym problemem. Wszystko zależy od oczekiwań osoby zainteresowanej współpracą i żądanego charakteru pracy.

POMOC PRAWNIKA W UMOWIE B2B

Pomoc prawnika w umowie B2B może okazać się bardzo przydatna. Umowa B2B nie ma bowiem jednolitego wzoru. Istnieje możliwość sformułowania jej postanowień zgodnie z wolą stron w bardzo szerokim zakresie, często na skutek prowadzonych negocjacji. Należy także uważać na postanowienia, które są sprzeczne i których należy unikać. Z kolei warto pamiętać o zapisach, które będą dla Ciebie korzystne w umowie B2B i zagwarantują Ci elastyczność i satysfakcję finansową, której wymagasz. Pomoc profesjonalnego pełnomocnika może ułatwić proces przejścia przez sporządzenie i zawarcie umowy Business-to-Business, tak, by nie stała ona w sprzeczności z prawem ani z postanowieniami innych aktów, a jednocześnie satysfakcjonowała obie strony ze sobą współpracujące.

Jeżeli masz pytania dotyczące sporządzenia umowy B2B.

Skontaktuj się

Odpowiadamy szybko. Sprawdź.

PASTERNAK LEGAL - RODO A EMAIL - DANE OSOBOWE W ROZUMIENIU RODO

 

Zapoznaj się z naszymi artykułami:

 

Subskrybuj Newsletterbądź na bieżąco

 

Blog Kancelarii Pasternak LEGAL ma charakter wyłącznie edukacyjny i zawiera treści jedynie o charakterze ogólnym, w których mogą zdarzyć się pominięcia jak i omyłki, a w szczególności dlatego, że artykuły na blogu są aktualne w dacie ich publikacji, zaś w późniejszym czasie mogą nie odzwierciedlać stanu zmieniających się przepisów prawa. Kancelaria nie bierze odpowiedzialności za jakąkolwiek szkodę, która została wyrządzona w związku zastosowaniem lub niezastosowaniem się do przekazanej na blogu treści, albowiem treści zawarte na blogu nie mogą stanowić w szczególności porady czy informacji prawnej wydawanej indywidualnie przy uwzględnieniu konkretnego stanu faktycznego i prawnego.

Masz pytania?
Zapraszamy do kontaktu.

Skontaktuj się

Mogą Cię zainteresować:

Prawo gospodarcze

20 lutego 2025

UMOWA SPÓŁKI CYWILNEJ

Spółka cywilna to jedna z najprostszych form prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Jest to umowa zawierana pomiędzy co najmniej dwoma wspólnikami, którzy dążą do osiągnięcia wsp...

Czytaj dalej

UMOWA SPÓŁKI CYWILNEJ

Prawo gospodarcze

18 lutego 2025

O CZYM PAMIĘTAĆ PRZY LIKWIDACJI SPÓŁKI JAWNEJ?

Prowadzenie działalności gospodarczej może przybrać różną formę. Jedną z nich są spółki i to nie tylko takie jak spółki jawne. Spółkami prawa handlowego są spółki osobowe oraz spó...

Czytaj dalej

O CZYM PAMIĘTAĆ PRZY LIKWIDACJI SPÓŁKI JAWNEJ?

Prawo gospodarcze

10 lutego 2025

Czym jest sprawozdanie likwidacyjne w spółce z o.o.?

Sprawozdanie likwidacyjne w spółce z o.o. to kluczowy dokument, który musi być sporządzony w trakcie procesu likwidacji spółki. Likwidacja spółki to złożony proces, który wymaga przestrzeg...

Czytaj dalej

Czym jest sprawozdanie likwidacyjne w spółce z o.o.?
Wróć do bloga

Skontaktuj się z nami
i dowiedz się jak możemy
Tobie pomóc

KANCELARIA WARSZAWA
Łukasz Pasternak Kancelaria Adwokacka
ul. Malborska 1/11,
03-286 Warszawa, piętro II

KANCELARIA MARKI
Al. J. Piłsudskiego 29, 05-270 Marki

mapa
Download file
1