Inne

ODSZKODOWANIE ZA OPÓŹNIONY LOT

28.07.2022

OPÓŹNIONY LOT - CZY PRZYSŁUGUJE ODSZKODOWANIE?

W obecnych realiach gospodarczych podróże lotnicze nabierają coraz większego znaczenia wobec czego warto zapoznać się do czego pasażer ma prawo w przypadku opóźnienia lotu.

Wielogodzinne opóźnienie lotów potrafi być zmorą pasażerów - dlatego warto wiedzieć jakie odszkodowanie przysługuje w sytuacjach gdy lot został opóźniony.

Oczywiście, tak samo jak w przypadku odwołania lotu, również opóźniony lot uprawnia pasażerów do otrzymania odszkodowania.

KIEDY ODSZKODOWANIE ZA OPÓŹNIONY LOT PRZYSŁUGUJE?

Nie każdy przypadek opóźnienia lotu daje prawo do otrzymania odszkodowania. Istotny jest tutaj czas opóźnienia, a dokładniej czas dotarcia do miejsca docelowego.

Pasażerowie linii lotniczych, muszą mieć świadomość, że godzinne opóźnienie lotów nie pozwoli uzyskać odszkodowania, choć bez wątpienia nie jest to małe opóźnienie i często może się wiązać z ich zmianą planu podróży.

Jakie w takim razie lot musi mieć opóźnienie aby uzyskać odszkodowanie? Pasażerowie lotów opóźnionych, muszą dotrzeć do miejsca docelowego minimum 3 godziny po planowanym czasie.

WYSOKOŚĆ ODSZKODOWANIA

Wiadomo już, że czas opóźnienia dotarcia samolotu do miejsca docelowego musi wynosić minimum 3 godziny. Można by założyć, że wysokość odszkodowania będzie zależeć od długości opóźnienia lotu. Jest to jednak błędne założenie.

Wysokość odszkodowania pasażerów opóźnionych linii lotniczych, zależy od dystansu jaki samolot ma do pokonania - czyli od długości samego lotu.

 

DYSTANS I WYSOKOŚĆ ODSZKODOWANIA:                                                              

 

Do 1500 km - 250 euro                                                                                            

 

>1500 km w UE i 1500-3500 km wszystkie inne lotu - 400 euro                      

 

Wszystkie inne loty niż powyżej - 600 euro              

 

Podsumowując, w przypadku opóźnionego lotu pasażerowie mają prawo do wypłaty odszkodowania w wysokości nawet 600 euro.

 

CZY PRZEWOŹNIK LOTNICZY MA PRAWO DO ODMOWY WYPŁATY ODSZKODOWANIA?

Tak, w przypadku zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności przewoźnik lotniczy zwolniony jest z wypłaty odszkodowania.

O nadzwyczajnych okolicznościach będziemy mówić, gdy zaistnieją sytuacje, na które nikt nie będzie miał wpływu.

Choć linie lotnicze powinny podjąć wszelkie niezbędne działania do uniknięcia danej sytuacji, to nie zawsze będzie to możliwe - wtedy przewoźnik lotniczy odmówi wypłaty odszkodowania.

 

Do nadzwyczajnych okoliczności można zaliczyć:

  • złe warunki atmosferyczne
  • strajki zewnętrzne - czyli strajki personelu lotniska czy kontrolerów ruchu lotniczego - UWAGA! w takich przypadkach linie lotnicze nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne opóźniania. Jeżeli strajkuje personel linii lotniczych i dojdzie do opóźnienia lotu przewoźnik będzie zobowiązany do wypłaty odszkodowania.
  • lądowanie awaryjne, z powodu pasażera stwarzającego niebezpieczeństwo
  • wojna
  • niestabilność polityczna
  • klęski żywiołowe

JAK OTRZYMAĆ ODSZKODOWANIE ZA OPÓŹNIONY LOT?

Rekompensatę za opóźniony lot, pasażer będzie mógł uzyskać składając reklamację oczywiście tej linii, która była linią obsługującą opóźniony lot.

Pasażerów lotniczych, których dotknęła nieprzyjemność związana z późniejszym dotarciem do miejsca docelowego, czeka więc złożenie reklamacji w formie pisemnej - przesyłką tradycyjną lub mailowo. Taka reklamacja powinna zawierać niezbędne dane dotyczące lotu oraz wskazanie przysługującej pasażerowi kwoty. Na stronach internetowych danego przewoźnika lotniczego można znaleźć gotowe wzory.

Należy również pamiętać o zachowaniu potwierdzenia wysyłki reklamacji w przypadku przesyłki pocztowej, ponieważ może się przydać np. w przypadku braku odpowiedzi linii lotniczych.

Reklamację należy złożyć nie później niż 12 miesięcy od wystąpienia opóźnionego lotu.

SKĄD WIADOMO JAKA KWOTA PRZYSŁUGUJE? - KALKULATOR ODSZKODOWANIA

Jeżeli pasażerowie, którzy mieli opóźniony lot chcą złożyć reklamację aby uzyskać odszkodowanie, a nie są pewni jakie im przysługuje - mogą skorzystać z tzw. kalkulatora odszkodowania.

Czym jest i na czym polega kalkulator odszkodowania?

Kalkulator odszkodowań za opóźniony lot, jak sama nazwa wskazuje wylicza jaka kwota rekompensaty za wystąpione opóźnienia lotu się należy. Jeżeli pasażer nie jest pewny co do długości lotu, łatwo będzie mógł to sprawdzić korzystając kalkulatora odszkodowania.

 

CO W PRZYPADKU ODMOWY PRZYJĘCIA REKLAMACJI?

W przypadku odmowy przyjęcia reklamacji przez linie lotnicze obsługujące dany lot, pasażer ma możliwość złożenia skargi do Rzecznika Praw Pasażera.

Z kolei, jeżeli przewoźnik lotniczy nie odpowiedział na złożoną prawidłowo reklamację w ciągu 30 dni - przyjmuje się, że reklamacja została uznana.

 

INNE PRAWA PASAŻERÓW OPÓŹNIONYCH LOTÓW

Poza wypłaceniem rekompensaty, w przypadku opóźnień linie lotnicze muszą:

  • zwrócić koszty biletu za dany lot
  • zaoferować lot zastępczy do miejsca docelowego
  • zapewnić posiłek oraz napój
  • pokryć koszty noclegu hotelu, jeżeli lot opóźni się do następnego dnia
  • zapewnić transport między lotniskiem, a hotelem

 KIEDY PASAŻEROWIE MOGĄ DOMAGAĆ SIĘ PRAWA DO OPIEKI ZE STRONY LINII LOTNICZYCH?

W przypadku opóźnionego lotu pasażerom przysługuje tzw. prawo do opieki - czyli wyżej wymienione zagwarantowanie posiłku i napoju itp.

Prawo do opieki zależy od czasu oczekiwania i długości jaką ma do pokonania dany lot.

 

DYSTANS i CZAS OCZEKIWANIA:

 

Do 1500 km - min. 2 h

 

>1500 km w UE i 1500-3500 km wszystkie inne loty - min. 3 h

 

Wszystkie inne loty niż powyżej - min. 4 h

 

Jeżeli obsługujący przewoźnik lotniczy nie zagwarantuje pasażerom prawa do opieki, będą mogli domagać się zwrotu kosztów od linii lotniczych, poniesionych za wyżywienie czy nocleg.

Domaganie się zwrotu kosztów, będzie możliwe oczywiście za przedstawieniem dowodów w postaci paragonu czy faktury.

 

ZWROT KOSZTÓW BILETU

 

Zwrot kosztów biletu danego lotu należy się, jeżeli opóźnienie to wyniesie co najmniej 5 godzin.

Tak samo w przypadku lotu zastępczego - aby pasażerowi zaproponowano lot zastępczy, planowany lot musi być opóźniony o min. 5 godzin.

 

 

ŹRÓDŁO:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32004R0261&from=PL

 

ZACHĘCAMY DO ZAPOZNANIA SIĘ Z ARTYKUŁEM DOTYCZĄCYM ODWOŁANIA LOTU - KLIK

MASZ PYTANIA? KLIKNIJ TUTAJ I SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI!

 

Subskrybuj Newsletter i bądź na bieżąco

Zapisz się, do naszego Newslettera. Raz w tygodniu informacje prawne lub informacje o najnowszych publikacjach - za darmo - prosto na twoją skrzynkę.

Łukasz Pasternak - ADWOKAT

Masz pytania?
Zapraszamy do kontaktu.

Skontaktuj się

Mogą Cię zainteresować:

Inne

11 sierpnia 2022

SPÓŁKA Z O.O. A ZUS.

CZY WSPÓLNICY SPÓŁKI MUSZĄ OPŁACAĆ SKŁADKI ZUS? Obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu oraz ubezpieczeniu rentowemu, podlegają wspólnicy spółek, których traktuje się jak pracowników...

Czytaj dalej

SPÓŁKA Z O.O. A ZUS.

Inne

4 sierpnia 2022

CZY MOŻNA WYBUDOWAĆ DOM BEZ POZWOLENIA NA BUDOWĘ?

DOM BEZ POZWOLENIA NA BUDOWĘ - CZY TO MOŻLIWE? Budowa domu jednorodzinnego, to spełnienie marzeń wielu rodzin, jednak wiąże się ona z pewnymi wymaganymi formalnościami. Zgodnie z Nowym Ł...

Czytaj dalej

CZY MOŻNA WYBUDOWAĆ DOM BEZ POZWOLENIA NA BUDOWĘ?

Inne

14 lipca 2022

ODWOŁANIE LOTU A PRAWA PASAŻERA

Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokł...

Czytaj dalej

ODWOŁANIE LOTU A PRAWA PASAŻERA
Wróć do bloga

Skontaktuj się z nami
i dowiedz się jak możemy
Tobie pomóc

KANCELARIA WARSZAWA

Łukasz Pasternak Kancelaria Adwokacka
ul. Malborska 1/11,
03-286 Warszawa, piętro II

KANCELARIA MARKI

Al. J. Piłsudskiego 29, 05-270 Marki

mapa